Yin Yang Yoga

Yin Yang yoga combineert de passieve en actieve houdingen in combinatie met ademhaling en meditatie.

Yin Yang yoga combineert de passieve en actieve houdingen in combinatie met ademhaling en meditatie. Het heeft de meeste voordelen als we yin yoga beoefenen voordat we de meer actieve dynamische houdingen gaan beoefenen, waarbij we de spieren versterken in verlengde positie. Wanneer we werken aan actieve houdingen dan kan de energie en bloedstroom direct worden geleid naar de spieren en oppervlakkig bindweefsel. Als we lange passieve houdingen aanhouden zonder dat de spieren warm zijn dan kan de energie dieper in het bindweefsel van de gewrichten penetreren en de corresponderende energie kanalen. Energie stimuleert de gewrichten, ons diep bindweefsel en verhoogd de toevoer van vocht in het weefsel. Het resultaat is dat we flexibeler worden,  onze gewrichten worden mobieler, energie blokkades kunnen worden opgeheven waardoor organen beter kunnen werken. De energie stroom heeft ook invloed op ons zenuwstelsel waardoor we kalmer en meer gefocust worden.

De tweede helft van de les wordt dan makkelijker omdat er al meer energie is in de diepere lagen van ons lichaam. We zijn flexibeler en het vergt minder warming up. Als resultaat kun je dieper gaan in houdingen met minder inspanning. We werken in de tweede helft o.a aan het versterken van spieren in verlengde positie. Zodat de bloedstroom verhoogd wordt in de spieren en bloed neemt helende voedingstoffen met zich mee. Dit heeft een gunstig effect bij blessures en pijnbestrijding ( als de dokter je de go heeft gegeven om te kunnen sporten). Dus door beweging verhoog je de bloedcirculatie en verhoog je dat herstel sneller plaats kan vinden. Door warmte in het lichaam te creëeren doormiddel van ademhalingstechnieken en beweging van de spieren, gaan de haarvaten open staan en kan het bloed goed stromen.

Onze bloedstroom werkt ook als een afval verwijderings systeem, het neem afvalstoffen en gifstoffen mee die afgevoerd worden naar de verschillende schoonmaak systemen zoals de longen, nieren en lever. Onze spieren worden gebalanceerd, sterker en flexibel zodat er minder druk komt op pezen en gewrichten en werken we aan een betere houding van ons lichaam, klieren, organen en houden we ons lichaams gewicht op pijl. Een Total body workout voor al het oppervlakkige en diepe weefsel in ons lichaam.